UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 1186 Kommunikasjon med organisasjoner som bruker Skype for Business

UiB beholder inntil videre Skype for Business (SfB)-programmet for at UiB-ansatte skal kunne delta på SfB-møter med andre som fremdeles har SfB.
Det vil si at du fremdeles kan delta i SfB-møter med eksempelvis Helse Vest, Helse Bergen og/eller andre som fremdeles er SfB-brukere.

Når du fra 21. juni starter SfB på ditt skrivebord vil den være svært begrenset.    

Du vil få opp dette bilde når du logger inn i Skype for Business:

Viktig å huske på:
Hvis du får invitasjon til å delta i SfB-møter eller har eksisterende SfB-møter i din Outlook-kalender hvor du er inviterte, så gjennomfører du det fremdeles i SfB på din maskin. 

Da velger du Start Skype for Business som vist i bildet over.

Selv om du kan kommunisere med en SfB-bruker i Teams så anbefaler vi ikke å gjøre det da du ikke får full funksjonalitet:
  • Du kan ikke lenger sette opp og invitere til Skype for Business-møte på UiB, alle møter må du sette opp i Teams. Dette vil si at når du som UiB-ansatt inviterer til Teams-møter må dine møtedeltakere være med enten via Teams i nettleser, Teams på skrivebordet eller Teams app på mobiltelefon.
  • Du kan ikke chatte eller dele skjerm mellom en SfB-bruker og Teams-bruker.
  • Du kan derimot ringe med telefonnummer mellom Teams- og SfB-brukere
  • Du kan også ha videosamtale mellom Teams- og SfB-brukere hvis du bruker e-postadresse til å få tak i brukeren.
Her er utdrag av ofte stilte spørsmål fra Microsoft:
Når jeg prøver å logge på Skype for Business, ser jeg en melding om at Skype for Business er oppgradert til Microsoft Teams. Hva betyr dette?
Organisasjonen din har oppgradert til Microsoft Teams. Mens du fremdeles kan redigere, avbryte eller delta i eksisterende Skype for Business-møter, vil du ikke kunne bruke Skype for Business til å chatte, ringe eller opprette nye møter. Teams har mange av de samme møte-, samtale- og chat-funksjonene som du er vant til. Se på fanene Chat (IM), Møter og Anrop i denne artikkelen for å bli kjent med hvordan du gjør disse tingene i Teams. Hvis du har spørsmål om selve oppgraderingen, kan du kontakte kundestøtten eller henvise til ressursene organisasjonen har levert.
Hva skjer med de eksisterende Skype for Business-møtene mine?
Skype for Business-møter som var planlagt før oppgraderingen, er fremdeles i Outlook-kalenderen din og blir i Skype for Business. Online-møter som du oppretter når organisasjonen din har oppgradert, blir arrangert i Teams. I begge tilfeller kan du delta i møtet ved å klikke på lenken i Outlook-møteinvitasjonen og følge instruksjonene.