UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 0287 Svar på ofte stilte spørsmål (FAQ) - Tredjepartsportalen (apps.uib.no)

Ofte stilte spørsmål om apps.uib.no.
  • Jeg får ikke apps.uib.no til å fungere første gang jeg skal bruke den
    Se kunnskapskortet KI 0322 "Kom i gang med Tredjepartsportalen (apps.uib.no)".
  • Jeg får "Validation failed" står og spinner på "Verifying" og får feilmeldinger (eks. "<Nettleser> can't open"software2hub:// ...."), eller har avinstallert/mangler AppsAnywhere klienten
    Logg av og logg på igjen og se om det hjelper. Husk å godkjenn at AppsAnywhere skal få kjøre i nettleseren. Om ikke logg inn på apps.uib.no i inkognito/privat nettlesersesjon og re-installer klienten. Følg instruksene for første gangs oppsett på KI 0322 Kom i gang med Tredjepartsportalen (apps.uib.no).
  • Programmet fungerer på campus men ikke hjemme
    Programmer som er lisensiert krever at du er på UiB nett eller på VPN. Disse er tagget med [Campus/VPN]. For å sette opp en VPN kobling til UiB, se KI 0706 Hvordan kobler jeg til VPN?
  • Jeg får feilmeldingen "Application "Navnet på programmet" cannot be authorized and has been terminated
    Åpne "Cloupaging Player" (høyreklikk og trykk "Open Cloupaging Player"). Deretter finner du programmet det er problemer med på listen og trykker deretter Remove. Når programmet er borte fra listen kan du starte det på nytt fra apps.uib.no.
  • Jeg får feilmeldingen "Application "Navnet på programmet" has been terminated as it is no longer authorized and will be removed"
    Programmet er fjernet fra Cloudpaging player da det ikke har vært brukt på en stund. Start programmet på nytt fra apps.uib.no.  
  • Jeg får feilmeldingen "There is not enough cache space available to run the application "Navn på programmet". 
    I Cloudpaging player, klikk File, Settings, Cache og enten øk Desired Size eller Clear Cache. 
  • Jeg får ikke brukt/lastet inn filer/data i programmet mitt
    Mange programmer kan ha utfordringer med å håndtere filer som kun er lagret i sky. Forsøk å 'Gjør tilgjengelig på denne maskinen/Always keep on this device" ved å høyreklikke på filen i utforsker. Søk evt. hjelp på nettsidene til leverandøren av programmet eller hos faglærer.
  • Jeg forsøker å koble til Azure Virtual Desktop men blir kastet tilbake til innloggingskjermen på apps.uib.no
    Innloggingssesjonen er trolig utløpt. Prøv på nytt, evt. forsøk i en annen nettleser og eller incognito. 
  • Jeg får feilmelding "Error installing AVD Client"
    Denne kommer når operativsystemet ikke er oppdatert til siste versjon da AVD klienten ikke er kompatibel med eldre versjoner. Oppdater til siste versjon av operativsystemet på din Mac/Windows (hvis mulig) og prøv igjen. 
  • ArcGIS Pro er ikke tilgjengelig på den virtuelle maskinen
    UiB har et dedikert virtuelt miljø for ArcGIS Pro. Bruk den virtuelle maskinen UiB-VM-GIS (ikke UiB-VM). 
  • Workaround, spesielt for Mac-brukere (kan også brukes for andre)
    Hvis du ikke får kjørt Cloupaging Player lokalt på Mac-en din, kan du prøve å koble deg opp direkte til den virtuelle maskinen som kjører programvaren via denne url-en; https://wvd.uib.no