KI 0574 OneDrive
OneDrive har mange likhetstrekk med tjenester som Dropbox, Google Drive og Jotta Cloud, men er integrert med Microsoft sine velkjente skrivebordsprogrammer og online-versjoner av disse.
Med OneDrive kan du lagre bilder, filer og mapper på én plassering, dele dem med andre og hente dem fra hvor som helst. Du kan opprette dokumenter på datamaskinen på jobben eller over internett på farten, og redigere dem på en bærbar datamaskin, telefon eller nettbrett et annet sted.
Man kan enkelt bruke OneDrive gjennom Office-portalen på www.office.com og arbeide med en rekke dokumentfiler direkte i Office Online, dersom man ønsker dette. Denne opplevelsen er veldig lik Google Drive, men OneDrive har også mulighet for å synkronisere filer direkte fra enheten din og Microsoft sine skrivebordsapplikasjoner. Denne kombinasjonen av nettbasert tilgang og lokalt installert "snarvei" kan forvirre mange.
Uten kunnskap kan det lett oppstå utfordringer knytt til synkronisering og lagring av dokumenter mellom dine ulike enheter.
Her har vi samlet informasjon og tips til bruk og oppsett av OneDrive. Siden vil være under utvikling. Hvis du ser noe som mangler, eller finner feil informasjon, så vil vi svært gjerne høre fra deg. Vi anbefaler også at du logger inn på https://portal.office.com/ og laster ned og installerer Office 365.
Microsoft har egne guider for hvordan du enkelt kan ta i bruk din OneDrive for business gjennom UiB.