KI 1311 Slik kobler du til Exchange e-post med IMAP fra Mozilla Thunderbird
Innstillinger for å koble til e-posttjenesten
- Start Thunderbird-programmet.
- Velg å opprette en ny e-postkonto.
- Når du blir spurt om du vil ha en ny e-postadresse, klikker du på Hopp over dette og bruk min eksisterende e-postadresse.
- Skriv inn navnet ditt slik du vil at det skal vises i Fra-feltet i utgående post og e-postadressen din. Klikk deretter på Fortsett.
- Thunderbird vil forsøke å automatisk konfigurere kontoinnstillingene dine. Dette vil mislykkes og en melding som sier "Thunderbird kunne ikke finne innstillingene for e-postkontoen din" vises.
Velg manuell konfigurasjon. - Angi følgende innstillinger:
- Innkommende:
IMAP
Server hostname: outlook.office365.com
Port: 993
Connection security: SSL/TLS
Authentication method: Oauth2 - Utgående:
Server hostname: smtp.office365.com
Port: 587
SSL: STARTTLS
Authentication: Oauth2 - Brukernavn (Innkommende og Utgående): din UiB-e-postaddresse.
Merk: Hvis du ikke har OAuth2 som autentiseringsvalg, kan det hende at du må klikke på Re-test-knappen etter å ha fylt ut serverinformasjonen, eller velge avanserte innstillinger.
- Innkommende:
- Klikk på Ferdig. Thunderbird-hovedvinduet vises.
- Du bør bli bedt om å fullføre den vanlige tofaktor-påloggingen.
Andre nødvendige kontoinnstillinger
Vi anbefaler at du konfigurerer Thunderbird til å flytte de slettede meldingene dine til Slettede elementer-mappen på serveren (webmail). Denne innstillingen lar deg gjenopprette slettede elementer. Vi anbefaler også å beholde sendte meldinger og utkast i mappene Sendte elementer og Utkast i nettpostmappene på tjeneren. Dette vil gjøre det mindre forvirrende hvis du også bruker webmail eller en annen e-postklient for å få tilgang til Office 365-e-posten din.- Høyreklikk på @uib.no-kontonavnet ditt og klikk Abonner eller Meld inn....
Du skal få opp en liste over alle mapper.
- Sørg for at mappene Slettede elementer, Utkast og Sendte elementer (og eventuelle andre mapper du vil ha tilgang til i Thunderbird) er valgt, og klikk deretter på Abonner eller Meld inn....
Merk: Ikke abonner på Kalender-mappen.
- Høyreklikk på @uib.no-kontonavnet og klikk Innstillinger for denne kontoen.
- I Innstillingene klikker du på Serverinnstillinger i panelet til venstre. I delen Serverinnstillinger finner du Når jeg sletter en melding. Velg Flytt den til denne mappen og velg deretter Slettede elementer-mappen på serveren.
- Klikk deretter Kopier og mapper i panelet til venstre og gjør følgende endringer:
- Når meldinger sendes: Lagre en kopi i: velg Annen mappe og velg Sendte elementer-mappen på serveren.
- Utkast og maler: Lagre kladd i: velg "Utkast"-mappen på: og velg @uib.no-kontoen.
Hvis du velger Når meldinger sendes > Lagre en kopi i... som vist her, vil det blir lagret to kopier av meldingen. Løsningen er å velge vekk "lagre en kopi i" - da får du ett element i sent items.
- Klikk på Uønsket e-post i venstre panel og gjør følgende endringer:
- Fjern merket for Tillat adaptivt filter for uønsket e-post på denne kontoen.
- Merk: Søppelpostfiltrering på tjenersiden er allerede aktivert for Office 365-kontoer.
- Fjern merket for Tillat adaptivt filter for uønsket e-post på denne kontoen.
- Lukk fanen Kontoinnstillinger.
Denne brukerveiledningen er basert på en veiledning fra Stanford University IT med velvillig tillatelse.