UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 1311 Slik kobler du til Exchange e-post med IMAP fra Mozilla Thunderbird

Hvis du har e-post i Exchange Online, men ønsker å bruke Thunderbird som e-postprogram (i stedet for Outlook som er anbefalt), kan du sette opp Thunderbird slik:
[Read these instructions in English.]
Innstillinger for å koble til e-posttjenesten

  1. Start Thunderbird-programmet. 
      
  2. Velg å opprette en ny e-postkonto.
      
  3. Når du blir spurt om du vil ha en ny e-postadresse, klikker du på Hopp over dette og bruk min eksisterende e-postadresse.

      
  4. Skriv inn navnet ditt slik du vil at det skal vises i Fra-feltet i utgående post og e-postadressen din. Klikk deretter på Fortsett.

      
  5. Thunderbird vil forsøke å automatisk konfigurere kontoinnstillingene dine. Dette vil mislykkes og en melding som sier "Thunderbird kunne ikke finne innstillingene for e-postkontoen din" vises.

    Velg manuell konfigurasjon.
  6. Angi følgende innstillinger:
    • Innkommende:
      IMAP
      Server hostname: outlook.office365.com
      Port: 993
      Connection security: SSL/TLS
      Authentication method: Oauth2
    • Utgående:
      Server hostname: smtp.office365.com
      Port: 587
      SSL: STARTTLS
      Authentication: Oauth2
    • Brukernavn (Innkommende og Utgående): din UiB-e-postaddresse.

      Merk:  Hvis du ikke har OAuth2 som autentiseringsvalg, kan det hende at du må klikke på Re-test-knappen etter å ha fylt ut serverinformasjonen, eller velge avanserte innstillinger.
  7. Klikk på Ferdig. Thunderbird-hovedvinduet vises.
  8. Du bør bli bedt om å fullføre den vanlige tofaktor-påloggingen.
Andre nødvendige kontoinnstillinger
Vi anbefaler at du konfigurerer Thunderbird til å flytte de slettede meldingene dine til Slettede elementer-mappen på serveren (webmail). Denne innstillingen lar deg gjenopprette slettede elementer. Vi anbefaler også å beholde sendte meldinger og utkast i mappene Sendte elementer og Utkast i nettpostmappene på tjeneren. Dette vil gjøre det mindre forvirrende hvis du også bruker webmail eller en annen e-postklient for å få tilgang til Office 365-e-posten din.
  1. Høyreklikk på @uib.no-kontonavnet ditt og klikk Abonner eller Meld inn....

    Du skal få opp en liste over alle mapper.
      
  2. Sørg for at mappene Slettede elementerUtkast og Sendte elementer (og eventuelle andre mapper du vil ha tilgang til i Thunderbird) er valgt, og klikk deretter på Abonner eller Meld inn....
    Merk: Ikke abonner på Kalender-mappen.

      
  3. Høyreklikk på @uib.no-kontonavnet og klikk Innstillinger for denne kontoen.

      
  4. I Innstillingene klikker du på Serverinnstillinger i panelet til venstre. I delen Serverinnstillinger finner du Når jeg sletter en melding. Velg Flytt den til denne mappen og velg deretter Slettede elementer-mappen på serveren.

      
  5. Klikk deretter Kopier og mapper i panelet til venstre og gjør følgende endringer: 
    • Når meldinger sendes: Lagre en kopi i: velg Annen mappe og velg Sendte elementer-mappen på serveren.
    • Utkast og maler: Lagre kladd i: velg "Utkast"-mappen på: og velg @uib.no-kontoen.

       
      Hvis du velger Når meldinger sendes > Lagre en kopi i...  som vist her, vil det blir lagret to kopier av meldingen. Løsningen er å velge vekk "lagre en kopi i" - da får du ett element i sent items.
        
  6. Klikk på Uønsket e-post i venstre panel og gjør følgende endringer:
    • Fjern merket for Tillat adaptivt filter for uønsket e-post på denne kontoen.
    • Merk: Søppelpostfiltrering på tjenersiden er allerede aktivert for Office 365-kontoer.
        
  7. Lukk fanen Kontoinnstillinger.

Denne brukerveiledningen er basert på en veiledning fra Stanford University IT med velvillig tillatelse.