KI 2058 Utsjekket dokument i Elements
- for å sjekke inn et utsjekket dokument
- når et dokument ikke er mulig å sjekke inn
Når du har opprettet et dokument fra en dokumentmal i Elements og er ferdig med å skrive teksten, er det viktig at du lukker Word-dokumentet. Da overføres dokumentet fra et midlertidig filområde til et felles dokumentlager på server, og dokumentet blir sjekket inn (lagret) i Elements. Forblir dokumentet utsjekket (åpnet for redigering), kan det gå tapt.
Sjekke inn et utsjekket dokument
Hvis du prøver å åpne et utsjekket dokument eller lagre en journalpost som inneholder et utsjekket dokument, vil du få en feilmelding. For å få sjekket inn dokumentet, gjør du følgende:- Gå til dokumentets Versjoner. Til høyre der vil det stå at det er utsjekket og av hvem. (Dersom det ikke er utsjekket, vil feltet stå tomt.)
- Sjekk inn dokumentet ved å klikke på nedtrekksmenyen og Sjekk inn. Dette må gjøres på samme datamaskin som ble brukt til å sjekke ut (redigere) dokumentet.
- Får du feilmeldingen nedenfor når du prøver å sjekke inn dokumentet, betyr det at du fortsatt har dokumentet liggende åpent på maskinen. Finn det fram og lukk det. Da blir det automatisk sjekket inn.
Dokumentet kan ikke sjekkes inn
Hvis det ikke fungerer å sjekke inn dokumentet, kan du gå tilbake til nedtrekksmenyen og prøve Angre utsjekking. Dette vil kun fungere dersom dokumentet har vært innsjekket tidligere. Da blir den siste innsjekkede versjonen tilgjengelig igjen, men eventuelle endringer som ble gjort mens dokumentet var utsjekket, vil gå tapt.Hvis dokumentet aldri har vært innsjekket og blitt liggende åpent for redigering over en lengre periode, vil du mest sannsynlig ikke få hentet dette fram igjen. Det beste er da å slette dokumentet fra journalposten og opprette et nytt. Husk at du kun kan slette vedlegg, ikke et hoveddokument. Se kunnskapsartikkel KI 2669 for å lære hvordan du gjør et hoveddokument om til et vedlegg slik at det kan slettes.
Gå tilbake til forsiden for kunnskapsbasen ved å følge denne lenken: KI 0014