UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 2831 Oppslag i adresseregister i Elements (folkeregisteret og enhetsregisteret)

(oppdatert )
Det er tre måter å søke i adresseregister på:
  • To av dem kan trygt brukes: søket i redigeringsvisningen for journalposten og søket i kontaktkortet. Bare husk å sjekke at mottakeren som du velger i søkeresultatene er rett person/virksomhet, det vil si har riktig fødsels- eller organisasjonsnummer.
  • Unngå å bruke søket i ekspederingsvinduet. NB: Både her og i kontaktkortet heter knappen «Søk etter person/org».
Se ellers kunnskapsartikkelen KI 2515 «Nyttig informasjon om digital post og eSignering».
Bruk: Opprette mottaker fra søk i adresseregister
Du oppretter mottakeren fra et adresseregister ved å klikke på Til- eller Kopi-knappen til venstre for mottakerfeltet. (Dette vises også i denne e-læringsvideoen fra Sikri.) Her velger du selv søkekriteriene.

Bruk: Søke i adresseregister fra kontaktkortet
Du kan bruke knappen Søk etter person/org. i kontaktkortet for en eksisterende mottaker. Her er søkekriteriene navn og eventuelt postnummer (ikke org.nr./fødselsnummer eller gateadresse).
Unngå: Søke i adresseregister i ekspederingsvinduet
Knappen Søk etter person/org. finnes også i ekspederingsvinduet.

Ikke bruk den. Her er det nemlig flere feller:
  • Bare navn og postnummer brukes som søkekriterier. Det vil si at du i visse tilfeller kan få opp andre personer i søkeresultatene (hvis de har samme navn som du har oppgitt og har eller har hatt folkeregistrert adresse med samme postnummer).
  • Hvis personen du velger i søkeresultatene, har en annen adresse, blir brevet likevel sendt til den opprinnelige adressen dersom det går til utskrift.