KI 2939 Hvordan forsikre vi e-post hos UiB?
(oppdatert )
- 494.509 e-poster levert til UiB
- 84.354 e-poster sendt fra UiB
- 159.383 e-poster mellom UiB-adresser levert
Mye av sikkerhetsarbeidet blir gjort av oppsett i Microsoft (som håndterer e-posttjenester hos UiB) uten at vi i UiB trenger å gjøre noe. Microsoft bruker sin store datakraft til å finne og svare på trusler med mer intelligens enn vi noen gang kunne få til.
Selv om det finnes mye spam og uønsket e-post som kommer gjennom disse forsvarsmekanismene, har vi flere prosesser, både automatiske og manuelle, som utføres hver dag for å oppdage og stoppe e-postrisikoer:
- Hver uke identifiserer vi de mest risikable avsenderadressene og ber Microsoft om å legge til flere beskyttelser slik at det er vanskeligere å utgi seg for å være disse
- Daglig gjennomgår vi e-poster sendt til UiB med displaynavn som tilhører nøkkelbrukerne våre. Vi gjennomgår og blokkerer når vi finner ondsinnede e-poster
- Daglig gjennomgår vi e-poster som ble levert fra adresser som utgir seg for å være interne, men som i virkeligheten kommer fra avsendere utenfor UiB
- Vi sjekker alle e-postdomener som brukes av brukerne våre
- Vi sjekker haveIBeenPwned-tjenesten for UiB-domenene
- Vi leser alle varslinger fra brukerne våre som kommer fra Outlook og iverksetter nødvendige tiltak
- Vi gjennomgår alle e-poster som ser ut som de kommer fra VIPPS, og fjerner og blokkerer de som ikke er ekte
- Vi gjennomgår og bidrar til varslinger fra andre norske universiteter/høyskoler i sektoren – på denne måten deler vi kunnskap og bidrar til å ytterligere sikre alle i sektoren
- Blokkere e-postadressene
- Slette e-poster som allerede er levert, slik at de ikke lenger er tilgjengelige for brukerne våre
De grunnleggende prinsippene for å håndtere e-poster har ikke endret seg i det siste:
- Hvis du er usikker om en e-post, sjekk avsender på en datamaskin. Det er lettere å se den ekte adressen enn på en mobil
- Ikke klikk på lenker eller åpne uventede vedlagte filer
- Hvis noe ser for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det
- Du har ikke en lenge forsvunnet slektning som vil gi deg penger
- Din leder/kollega har ikke behov for at du kjøper et eller flere Apple-gavekort
- Du skal ikke bli bedt om å sende penger noe sted uten en ekte innkjøpsordre
Det beste du kan gjøre er å være skeptisk til alle e-poster som du mottar.
Dersom du mottar en ondsinnet e-post, rapporter den til oss slik at vi kan forhindre at andre blir eksponert for den samme trusselen. Du kan gjøre det direkte i Outlook med "Rapport"-knappen (velg mellom "Søppel" eller "Phishing"). Vi gjennomgår alle rapporter og gjør det som trengs for å bidra til at ikke våre brukere blir offer for disse uønskede handlingene.
Leser vi e-postene dine?
Nei, vi leser ikke epostene dine. Vi forholder oss til gjeldene regelverk om innsyn i ansattes epost og private områder.
Funksjonene vi har for å ivareta sikkerhet er i henhold til gjeldende regelverk.
Hvem kan jeg ta kontakt med om jeg har spørsmål?
Ta kontakt med informasjonssikkerhetsgruppen gjennom hjelp UiB med emne "Epost sikkerhet"