UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 2939 Hvordan forsikre vi e-post hos UiB?

(oppdatert )
En rask oppsummering av tiltak for å sikre brukere og e-post hos UiB
Vi bruker e-post veldig mye ved UiB. I løpet av de 7 dagene før denne artikkelen ble skrevet (16.06.2025) var det:
  • 494.509 e-poster levert til UiB
  • 84.354 e-poster sendt fra UiB
  • 159.383 e-poster mellom UiB-adresser levert
Som alle organisasjoner har vi også mye søppelpost å håndtere. I løpet av de samme 7 dagene blokkerte vi 134.536 e-poster før de ble levert inn til UiB. Riktig! 25 % av e-poster til UiB ble blokkert før de ble levert fordi de er å anse som søppelpost.

Mye av sikkerhetsarbeidet blir gjort av oppsett i Microsoft (som håndterer e-posttjenester hos UiB) uten at vi i UiB trenger å gjøre noe. Microsoft bruker sin store datakraft til å finne og svare på trusler med mer intelligens enn vi noen gang kunne få til.

Selv om det finnes mye spam og uønsket e-post som kommer gjennom disse forsvarsmekanismene, har vi flere prosesser, både automatiske og manuelle, som utføres hver dag for å oppdage og stoppe e-postrisikoer:
  • Hver uke identifiserer vi de mest risikable avsenderadressene og ber Microsoft om å legge til flere beskyttelser slik at det er vanskeligere å utgi seg for å være disse
  • Daglig gjennomgår vi e-poster sendt til UiB med displaynavn som tilhører nøkkelbrukerne våre. Vi gjennomgår og blokkerer når vi finner ondsinnede e-poster
  • Daglig gjennomgår vi e-poster som ble levert fra adresser som utgir seg for å være interne, men som i virkeligheten kommer fra avsendere utenfor UiB
  • Vi sjekker alle e-postdomener som brukes av brukerne våre
  • Vi sjekker haveIBeenPwned-tjenesten for UiB-domenene
  • Vi leser alle varslinger fra brukerne våre som kommer fra Outlook og iverksetter nødvendige tiltak
  • Vi gjennomgår alle e-poster som ser ut som de kommer fra VIPPS, og fjerner og blokkerer de som ikke er ekte
  • Vi gjennomgår og bidrar til varslinger fra andre norske universiteter/høyskoler i sektoren – på denne måten deler vi kunnskap og bidrar til å ytterligere sikre alle i sektoren
Når vi finner en trussel, har vi to ting å gjøre:
  • Blokkere e-postadressene
  • Slette e-poster som allerede er levert, slik at de ikke lenger er tilgjengelige for brukerne våre
Dessverre, til tross for disse kontrollene, fortsetter uønsket e-post å bli levert til dere. Så du må som bruker fortsette å være årvåken! 

De grunnleggende prinsippene for å håndtere e-poster har ikke endret seg i det siste:
  • Hvis du er usikker om en e-post, sjekk avsender på en datamaskin. Det er lettere å se den ekte adressen enn på en mobil
  • Ikke klikk på lenker eller åpne uventede vedlagte filer
  • Hvis noe ser for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det
  • Du har ikke en lenge forsvunnet slektning som vil gi deg penger
  • Din leder/kollega har ikke behov for at du kjøper et eller flere Apple-gavekort
  • Du skal ikke bli bedt om å sende penger noe sted uten en ekte innkjøpsordre
Hvordan kan du hjelpe?
Det beste du kan gjøre er å være skeptisk til alle e-poster som du mottar.
Dersom du mottar en ondsinnet e-post, rapporter den til oss slik at vi kan forhindre at andre blir eksponert for den samme trusselen. Du kan gjøre det direkte i Outlook med "Rapport"-knappen (velg mellom "Søppel" eller "Phishing"). Vi gjennomgår alle rapporter og gjør det som trengs for å bidra til at ikke våre brukere blir offer for disse uønskede handlingene.

Leser vi e-postene dine?

Nei, vi leser ikke epostene dine. Vi forholder oss til gjeldene regelverk om innsyn i ansattes epost og private områder.
Funksjonene vi har for å ivareta sikkerhet er i henhold til gjeldende regelverk.  

Hvem kan jeg ta kontakt med om jeg har spørsmål?

Ta kontakt med informasjonssikkerhetsgruppen gjennom hjelp UiB med emne "Epost sikkerhet"