KI 2997 Eduroam flyttes på "utsiden" av UiBs interne nettverk
Hva skjer?
Eduroam blir flyttet "utenfor" UiBs interne nettverk. Det betyr bl.a. at de som ikke har klientdriftede maskiner, må bruke VPN for å få tilgang til enkelte interne tjenester – på samme måte som når du jobber hjemmefra.
Hva betyr dette for deg?
Hvis du bruker utstyr som er satt opp av IT-avdelingen, for eksempel klientdriftede maskiner, vil disse som regel koble seg automatisk til det riktige nettverket (uib-klient). Slike enheter er derfor ikke berørt av denne endringen.
Hvis du kobler deg til internett via eduroam, vil du ikke lenger ha direkte tilgang til enkelte UiB-tjenester. Du må først koble deg til VPN.
Eksempel på noen tjenester som vil kreve VPN:
- Skrivebord.uib.no
- Felles- og prosjektmapper på nettverksdisker (gjelder ikke Teams)
- Lagringsdisk W:\
- Portal.uib.no
Hva bør du gjøre?
- Sørg for at du har VPN installert og fungerer på enheten din.
- Hvis du ikke har en fungerende VPN installasjon sjekk her: https://hjelpekort.app.uib.no/KI-0706.html
- Hvis maskinen din er eid av UiB men ikke klientdriftet, ta kontakt med Brita for å bli klientdriftet.
- Test gjerne VPN før 1. oktober, så du er klar.
Hvor finner jeg hjelp?
- Hvis du trenger hjelp med VPN -> https://hjelpekort.app.uib.no/KI-0706.html
- Jeg trenger å snakke med noen-> Ring BRITA på 55 58 47 00 eller
Chat med BRITA - > https://www.uib.no/it/78177/brita-hjelper-deg - Generelt om eduroam og tilkobling -> https://hjelpekort.app.uib.no/index.html og søk på «eduroam»