KI 2997 Eduroam flyttes på "utsiden" av UiBs interne nettverk
(oppdatert )
Hva skjer?
Eduroam blir flyttet "utenfor" UiBs interne nettverk. Det betyr bl.a. at de som ikke har klientdriftede maskiner, må bruke VPN for å få tilgang til enkelte interne tjenester – på samme måte som når du jobber hjemmefra.
Hva betyr dette for deg?
Hvis du bruker utstyr som er satt opp av IT-avdelingen, for eksempel klientdriftede maskiner, vil disse som regel koble seg automatisk til det riktige nettverket (uib-klient). Slike enheter er derfor ikke berørt av denne endringen.
Hvis du kobler deg til internett via eduroam, vil du ikke lenger ha direkte tilgang til enkelte UiB-tjenester. Du må først koble deg til VPN.
Eksempel på noen tjenester som vil kreve VPN:
- Skrivebord.uib.no
- Felles- og prosjektmapper på nettverksdisker (gjelder ikke Teams)
- Lagringsdisk W:\
- Portal.uib.no
Hva bør du gjøre?
- Sørg for at du har VPN installert og fungerer på enheten din.
- Hvis du ikke har en fungerende VPN installasjon sjekk her: https://hjelpekort.app.uib.no/KI-0706.html
- Hvis maskinen din er eid av UiB men ikke klientdriftet, ta kontakt med Brita for å bli klientdriftet.
- Test gjerne VPN før 1. oktober, så du er klar.
Hvor finner jeg hjelp?
- Hvis du trenger hjelp med VPN -> https://hjelpekort.app.uib.no/KI-0706.html
- Jeg trenger å snakke med noen-> Ring BRITA på 55 58 47 00 eller
Chat med BRITA - > https://www.uib.no/it/78177/brita-hjelper-deg - Generelt om eduroam og tilkobling -> https://hjelpekort.app.uib.no/index.html og søk på «eduroam»