KI 0276 Opprette og ekspedere (sende) brev i Elements i Windows
Opprette journalposter
Før du skal begynne å arkivere må du:- Gjøre deg kjent med Arkiverings-ABC som forklarer hva som skal arkiveres og hva som er viktig å huske på når du skal arkivere.
- Søke etter en eksisterende sak hvor dokumentet du skal arkivere hører hjemme. Se veiledninger for søking i Elements her: Søk og søkemuligheter
- Finnes det ingen passende sak, opprett en ny. Se veiledninger for oppretting av saker her: Opprette, redigere og ferdigstille sak
- Når du har en sak å arkivere til, kan du følge denne veiledningen for å opprette et utgående brev i Elements: Opprette utgående brev
- For å opprette interne notater, se denne veiledningen: Opprette notater. Notater kan være med eller uten oppfølging - tidligere N- og X-notat.
Opprette godkjenningsrunde (ikke obligatorisk)
Når du har opprettet et brev eller notat, kan du sende det til godkjenning (hvis det er behov for det): Sende på godkjenningsrundeEkspedere utgående brev
Etter godkjenning får journalposten automatisk status Ferdig. Utgående brev er da klare for ekspedering. Du vil finne brevet i saksbehandlersøket Til ekspedering i venstremenyen. (Notater, derimot, skal ikke ekspederes. De blir sendt til de interne mottakerne når du endrer journalpoststatus til Ferdig.)For å ekspedere, følger du denne veiledningen: Ekspedere utgående brev
Husk å velge rett forsendelsesmåte når du skal ekspedere:
- Generell digital forsendelse for å sende som digital post til person eller virksomhet (husk å søke opp mottaker i folkeregisteret eller enhetsregisteret - se punkt 2 Velg mottakere i veiledningen Opprette utgående journalpost).
- Signeringsoppdrag for å sende som signeringsoppdrag (husk å søke opp mottaker i folkeregisteret - se punkt 2 Velg mottakere i veiledningen Opprette utgående journalpost). Her finner du mer informasjon om signeringsoppdrag: https://sikri.infocaption.com/2268.guide
- E-post for å sende på e-post (husk å legge til mottakers e-postadresse).
Dersom du har sendt brevet utenfor Elements (for eksempel i Outlook)
Arkivtjenesten kan ikke journalføre utgående brev uten at det fremgår i Elements at de er sendt, så følg veiledningen KI 2660 for å markere et utgående brev som ekspedert (sendt).Dersom brevet ikke er klart til å sendes
Endre status tilbake til Reservert. Da kan du fortsette å redigere dokumentet fram til det skal ferdigstilles og ekspederes.Gå tilbake til forsiden for kunnskapsbasen ved å følge denne lenken: KI 0014