UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 2590 Hvordan administrere e-postlister på lists.uib.no

Pålogging på lists.uib.no
UiB brukere: Login UiB users > Logg på med vanlig UiB konto 

Eksterne: Login > Other users > Login locally (førstegangspålogging: First login?)
Administrasjon av din liste (for listeeiere)
  1. På framsiden eller fra toppmenyen, velg My lists
  2. I oversikten over dine lister, velg listen du vil administrere og er owner 
    • Står du kun som subscriber er du medlem og ikke eier på denne listen
Legge til medlemmer 
  1. Under List Options til venstre, velg Subscribers
  2. Du kan legge til e-postadresser enkeltvis eller i bulk
    • Under Add Subscribers, skriv inn inn e-postadressen under Email address og trykk Add for å legge til e-postadressen
    • Under Add subscribers, velg Multiple add og skriv inn en e-postadresse per linje for å legge de til listen
  3. Trykk Add for å legge til listen. Quiet flagget avgjør om de nye medlemmene mottar e-post om at de er lagt til listen. Når denne er på (standard) blir det IKKE sendt en slik velkomste-post
Fjerne medlemmer 
  1. Under List Options til venstre, velg Subscribers
  2. Skroll ned til Subscriber Table
  3. Huk av for adressen(e) du vil fjerne og velg Delete selected email addresses
    • Quiet flagget avgjør om de som blir fjernet får e-post om dette. Når denne er på (standard) blir det IKKE sendt en slik fjerningse-post
Legge til eiere 
  1. Under List Options til venstre, velg blyantsymbolet i raden med Owners
  2. Under Add owners, skriv inn e-postadressen og velg Apply modifications for å legge vedkommende til som eier. NB! Bruk den faktiske e-postadressen, ikke brukernavn@uib.no!
Fjerne eiere 
Det må være minst én eier på en liste!
  1. Under List Options til venstre, velg blyantsymbolet i raden med Owners
  2. Til høyre for eieren(e) du vil fjerne, kryss av i boksen. Velg Apply modifications
Listekonfigurasjon
Hvem som kan sende til listen
For flyttede lister fra tjinfo er oppsettet likt etter flytting. Det vil si at lukkede lister (der kun enkelte kan sende) vil fortsatt være lukket (med de same spesifiserte sendere).

For å se/endre innstillingen knytt til hvem som kan sende til en liste:
  • Velg Admin under List options i menyen til venstre for å åpne listekonfigurasjonen 
  • Fra menyen Edit List Config øvst velg Sending/receiving setup  
  • Oppsettet for hvem som kan sende er satt av Who can send messages (send) '
De vanligste valgene:
  • Public 
    • Alle kan sende til e-postlisten, det er ingen begrensning
    • Dette tilsvarer åpen liste
  • Closed 
    • Ingen kan sende til listen, bortsett fra adresser/domener satt i Whitelist
    • Dette tilsvarer lukket liste
  • Moderated, even for moderators 
    • E-post til listen blir godkjent/avvist av moderatorer.
    • Hvis det ikke er satt spesfikke moderators, er det listeeier som må godkjenne/avvise
    • Moderatorer settes under Users -> Moderators 
Det er fleire valg her, for eksempel at kun listeiere eller dei som som står på listen kan sende til listen.

Ved endringer, pass på å trykke Apply modifications nederst på siden.

Verdt og viktig å vite:
  • Listesystemet kan sende ut e-post når noen blir lagt til eller fjernet fra en liste. Quiet valget hindrer dette.
  • Legger du til en ny eier/moderator på en e-postliste du bruke vedkommendes fulle e-postadresse (normalt: fornavn.etternavn@uib.no).
    • Ikke bruk brukernavn@uib.no eller enhetsspesifikke domener når du legger til en eier/moderator
  • Du bør bruke den fulle e-postadressen også når du legger til medlemmer til en liste
  • Du kan se lister du er medlem på (subscriber) fra My lists
  • Trykker du deg inn på en liste kan du kontakte eiere fra List options til venstre hvis du vil bli tatt av listen
Ordliste
Subscriber - Medlem på listen. Mottar e-post sendt til listen
Owner - Listeeier, administrator på listen
Moderator - For lister med godkjenning, er det moderators som godkjenner/avslår e-poster sendt til listen
Whitelist - For lukkede lister er det adressene/domenene i denne listen som får lov å sende til listen
Quiet - Et valg for å IKKE sende e-post til en person vedrørendes medlemskap. Det er standard på, slik at det for eksempel ikke går e-post om tillegging/fjerning av medlemskap på en liste.

Sympa sin innebygde brukerveiledning har mer informasjon om tilgjengelig funksjonalitet m.m. Det er likevel ikke alt her som er påslått og/eller anbefalt.