UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 2762 Hvordan håndtere adresser som feiler/bouncer på lists.uib.no

Det skjer fra tid til annen at en e-postadresse som står på en liste ikke klarer å motta e-post sendt til dens mailboks. Dette kan være forbigående eller engangstilfelle, for eksempel når mailboksen er full og mottakeren må gjøre ledig plass, eller varende feil, for eksempel at kontoen er stengt eller slettet.

E-postsystemet tar i mot feimeldinger i retur og viser denne i en oversikt for å kunne fjerne ikke-mottakende e-postadresser fra e-postlisten.
Feilraten vises i menyen til venstre på listen:



Ved å trykke på denne får en oversikt over e-postadresser som på et tidspunkt har feilet på å motta e-post sendt via listesystemet:



Feilraten kan være misvisende siden e-postadresser som ikke kunne motta en gitt e-post (resulterte i feilmelding/NDR/“bounca”) blir stående med feil selv om fremtidige e-poster ble levert uten feil. På større lister med mange eksterne er det derfor lurt å periodisk nullstille e-postadresser markert med feil, og fjerne e-postadresser fra listen med varige feil.

For å se feilmeldingen, trykk på e-postadressen og bla ned til det gule “Bouncing address”. Under Status: kan allerede en beskrivende feilmelding stå, dersom listesystemet har klart å hente den ut fra returmeldingen. Ellers kan du trykke på “View last bounce” for å se hele returmeldingen. Feilmeldingen står gjerne forholdsvis høyt oppe a la “Mailserver X gave this error”:



For å nullstille (eller fjerne) adresser, huk av for dei (det er også ein toggle knapp øvst for selektere alle på sida) og vel "Reset errors for selected users". For å fjerne frå lista, vel "Deleted selected.." - pass på å huke av for "quiet" dersom det ikkje skal sendast e-post til adressen(e) om dette.