UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 0991 Slik oppretter du Zoom-møter for andre

Hvis du skal sette opp møter for en annen person, og du selv ikke skal delta, anbefaler vi å bruke framgangsmåten som er beskrevet her.
Om du skal delta på møtet selv, er det bedre å bruke "alternative host", se KI 0472.

Merk at beskrivelsen her bare viser hvordan du kan opprette Zoom-møter for andre. Den gjelder ikke andre Outlook-møter.

Gi andre tilgang til å sette opp Zoom møter på dine vegne
  1. Gå til https://uib.zoom.us/profile/setting, logg på med SSO, klikk på plusstegnet (+) under Scheduling Privilege (naviger helt til bunnen av nettsiden).

  2. Skriv inn e-postadressen til brukeren(e) som skal ha tilgang, på formen fornavn.etternavn@uib.no. Flere e-postadresser kan skilles med komma. Klikk Assign.

Sett opp Zoom møter på vegne av andre
Vi anbefaler å sette opp Zoom-møter på vegne av andre via Outlook, men det kan også gjøres via Zoom-klienten på din PC. Merk at du i begge tilfeller må sende invitasjonen til brukeren du setter opp møtet på vegne av som en vanlig møteinnkalling.
  1. Installer Zoom Outlook Plugin (se KI 0970) fra Software Center på UiB PC eller zoom.us/download på privat PC. Etter installasjon må Outlook startes på nytt dersom den var åpen.
  2. Åpne din eller personens kalender i Outlook (om du har tilgang til å legge til i andres kalendere).
  3. Opprett et nytt møte på rett tidspunkt og velg Schedule a Meeting i Zoom-fanen.

  4. Klikk Advanced Options, og kryss av for «Schedule for», velg personen du skal opprette møte for, og sett på innstillinger etter behov i møtet. Klikk Continue.



  5. For at brukeren du har satt opp møtet for skal få innkalling i sin egen Outlook-kalender må du legge til den andre personen som møtedeltaker. Rediger invitasjonen etter behov.



    NB. Ikke fjern informasjonen om hvordan man skal delta i møtet.
  6. Send innkallingen som til et vanlig møte.