UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 0994 Slik gjennomfører du Zoom Webinar

Skal du være møteleder i et Zoom webinar? Her er det du må vite.
Kalle inn til webinaret

Hvis du har fått lisens til å kalle inn selv, kan du gjøre det etter framgangsmåten på KI 0945 Slik oppretter du Zoom Webinar.

Hvis du ikke har muligheten til å opprette Zoom Webinar selv, bestiller du det med eget skjema i UiBhjelp.

Gjennomføre webinaret
Møteleder
Møteleder (alternative host) og paneldeltaker går inn på den lenken de har fått på e-post da webinaret ble opprettet.

Dersom Practice Mode er satt vil du få opp følgende melding (øverst) når du går inn på møtet:



Ved hjelp av denne funksjonen vil du kunne prate sammen og teste ut ting før møtet begynner.

Klikk på Broadcast når du vil gjøre webinaret tilgjengelig for publikum.

Vanlige deltakere
Vanlige deltakere (attendee) vil få denne meldingen helt til møteleder (Host eller Co-host) klikker på Broadcast:



Dersom du ønsker å stenge muligheten for Chat må Host eller Co-host gjøre dette manuelt i møtet.



Host eller Co-Host kan fjerne deltakere ved behov

Da går du inn på Participants > More til høyre for deltaker du vil fjerne - Velger Remove:


Spørsmål fra publikum
Spørsmål kan stilles ved at deltakeren bruker funksjonen Q&A.

Spørsmålene kan sees av Host, Co-hoster og paneldeltakerne. Vi anbefaler at en av vertene (Host eller Co-host) tar seg av disse spørsmålene. Skulle det oppstå useriøse spørsmål kan disse ignoreres (Dismiss). Når det er tid for spørsmål, kan verten lese disse opp disse.

Du kan klikke på knappen Answer live eller Type Answer alt ettersom hvordan spørsmålet skal besvares.

Når spørsmålet er besvart havner det i Answered-gruppen.


Innlegg fra publikum
Det er også mulig å gi en deltaker (attendee) mulighet til å bruke mikrofon (Allow to talk) for å kommentere eller stille spørsmål.

Det er også mulig å gjøre deltakeren om til paneldeltaker (Promote to panelist) dersom en deltaker også har behov for å bruke webkamera eller dele noe. Dette vil gi bedre kommunikasjon mellom kandidat og deltaker, men kan også utgjøre en risiko for sabotasje, ettersom du aldri kan vite hvem deltakeren egentlig er.


Opptak

Er du Host eller Co-host har du en egen Record-knapp for å ta opp webinaret. (Forutsetter at du bruker Zoom- programmet og ikke webutgaven)


Menyene for hver av deltakertypene:
Nedenfor ser du hvordan de forskjellige panelene varierer for hver av deltakertypene:

Host eller Co-host:


Co-Host får Leave Webinar i stedet for End Meeting. Skal en Host forlate møtet må vedkommende gi Host-rollen til en av de andre Co-hostene for å ikke avslutte webinaret for alle.

Du må bruke Zoom-programmet for å kunne ta opp (Record). Den funksjonen er ikke tilgjengelig i webutgaven.

Panelist:

Attendee


OBS!: Visningen for publikum (attendee) blir styrt av hvordan Host har visningen på sin pc.

Oppsummert
Kort fortalt ligner Zoom Webinar på vanlig Zoom møte for co-host og paneldeltakere (panelist). Hovedforskjellen er at du ikke har Breakout Room i et Zoom webinar. Her må du vurdere om du ønsker å opprette et eget møte (Zoom eller Teams) for dette der du kan diskutere kandidaten sin doktorgradsprøve, uten at de andre hører det.

Når du som host forlater et møte må du være oppmerksom på at du også har mulighet til å avslutte møte. Du bør ikke gjøre dette dersom du ikke ønsker å stenge møte for alle de andre deltakerne også. Velg i så fall Leave Meeting i stedet for End Meeting for All. Du må deretter gi Host-rollen videre til en annen Co-host.

Hjelp
Hvis du har spørsmål eller tekniske problemer, eller vil bestille teknisk gjennomgang eller bistand ved gjennomføring av doktorgradsprøve, ta kontakt gjennom UiBhjelp eller telefon til BRITA: 55 58 47 00.