KI 1774 Avskrive restanse i Elements
I denne veiledningen lærer du
- hva en restanse er, og hva det vil si å avskrive en restanse
- hvordan du søker opp og avskriver én eller flere restanser i Elements
- hvordan du som leder får oversikt over restansene ved enheten
Hva er en «restanse» og hva innebærer å «avskrive» den?
En restanse er et dokument du har mottatt, og den vises som et oppfølgingsflagg på journalposten. Å avskrive restansen vil si å registrere at og hvordan behandlingen av et dokument er blitt avsluttet.Du får kun restanse på inngående brev og på interne notater med oppfølging (N-notater).
Slik søker du opp restanser i Elements
Velg søket Mine restanser (tilgjengelig under Saksbehandlersøk og Mine søk > Rydding i mine ting).Slik avskriver du restanser i Elements
Du kan avskrive en restanse på tre måter:- Svar - det opprettes et svar på journalposten. (Legg merke til at restanseflagget først forsvinner når det svaret er ferdigstilt.)
- Avskriv - journalposten avskrives uten at den besvares. Du kan velge enten Tatt til etterretning eller Besvart pr. telefon (sistnevnte brukes sjelden).
- Angi som svar - bør brukes dersom en journalpost er blitt besvart uten at svaret ble opprettet ved avskrivningsmåten Svar. Ved å velge Angi som svar blir det laget en forbindelse mellom svaret og journalposten som blir besvart. Følg denne veiledningen: Angi som svar
Slik avskriver du flere restanser på én gang
Ta flere dokumenter til etteretning på én gang
Video nr. 3, Avskrive flere poster, i Post til oppfølging viser hvordan du kan avskrive flere restanser på én gang. Dette gjelder kun avskriving av typen Tatt til etteretning eller Besvart pr. telefon.NB: Avskriv restanser enkeltvis dersom du skal ta noe til etterretning med en merknad for å gi relevant informasjon (til dem som måtte åpne journalposten en gang i fremtiden).
Besvare flere inngående brev med ett utgående brev
Følg denne veiledningen for å besvare flere inngående brev med ett utgående: Besvare flere inngående journalposter med en utgåendeSlik får du som leder oversikt over restansene ved enheten
- Velg søket Enhetens restanser (tilgjengelig under Ledersøk og under Mine søk > Periodisering før UH sak).
Du kan sortere søkeresultatet på saksnummer, innhold, avsender/mottaker, dato, saksbehandler og så videre ved å klikke på overskriftene i visningsbildet. - Fastsett særlige og egnede tiltak slik at enheten blir best i klassen.
Vi anbefaler ledere å sjekke dette søket med jevne mellomrom for å kontrollere at restanser blir fulgt opp ved enheten.
Gå tilbake til forsiden for kunnskapsbasen ved å følge denne lenken: KI 0014