UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 1863 Hvordan løse synkroniseringskonflikter tilknyttet Offline Files

Dette gjelder for bærbare UiB Windows-PCer. Det kreves at PC-en er koblet til UiBs nettverk, enten med kablet eller med trådløst nettverk. Sitter man utenfor universitetsområdet, kan man bruke VPN, se KI 0560 Koble til VPN fra UiB-PC med Windows 10 for mer informasjon.
Filer du oppretter mens din bærbare PC er i bruk utenfor UiBs nett, vil kun være lagret på maskinens harddisk. For å synkronisere dem til UiBs lagringsservere, må du bruke synkronisering (Sync Center). 

Kjør en synkronisering
1. Åpne Sync Center ved å dobbeltklikke på det grønne ikonet med to roterende piler på oppgavelinjen. Du kan også søke etter Sync Center fra Start-menyen.


2. I Sync Center klikker du på Sync All-knappen, og lar den jobbe seg ferdig. 


Løse konflikter
1. I Sync Center klikker du på View sync conflicts.


2. Du får opp en liste med filer som er i synk-konflikt. Dette betyr at det finnes filer på maskinen som er nyere enn det som finnes på server. 
Markér eller velg filer du ønsker å løse synk-konflikter med. 



3. Maskinen spør nå om du ønsker å beholde siste versjon av filen du jobbet med.
Dersom du utelukkende jobbet med filene på din bærbare maskin, vil velger du Keep this version and copy it to the other location.

Merk at Delete the version in both locations vil slette filer både fra bærbar PC og server.